سلسله موی دوست حـــــلـــــقـــــه دام بلاست ...

موضوعات
لینک دوستان
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
دیگر موارد
آیا پیامبران و امامان معصوم اند؟
نویسنده : عبدالله خداپناه
یکشنبه 18 اردیبهشت1390

بسمه تعالی

حدیث هفته:

تعجب می کنم از کسی که مرگ را فراموش می کند

 با آنکه به مرگ دیگری می نگرد.

                                                                                                         حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)

 جلسه سوم:

مشاهده نسخه pdf

آیا پیامبران و امامان معصوم اند؟

 مقدمه

دوستان عزیز ، در این مجال قصد داریم ، به اختصار در خصوص بعثت پیامبران ، وحی و معصومیت ایشان سخن بگوییم.

و پاسخ های مختصری به این پرسش ها بدهیم که:

الف) چرا خداوند پیامبران را مبعوث کرد؟

ب) وحی چیست؟

ج) ویژگی های پیامبران کدام است؟

د) آیا پیامبران و امامان معصوم اند؟ و ...

امیدوارم خداوند ما را در این راه یاری نماید.

***

الف) چرا خداوند پیامبران را مبعوث کرد؟

عزیزان ، همانطور که می دانید ؛ هر چیزی که ساخته می شود یک دستورالعمل استفاده و نحوه بهره برداری دارد. مثل خودرو ، رایانه ، تلفن همراه و ...

حتی لوازم بسیار ساده تر نیز مثل رنده ، ساعت ، پتو , لباس و ... دارای دستورالعمل هایی برای بهره برداری بهتر هستند. و در صنعت قرارندادن این راهنماها برای استفاده مشتری ، برای تولید کننده نا مطلوب ارزیابی می شود.

حال چگونه می شود خداوند حکیم و علیم ، این خالق بی همتا ، دستورالعملی برای انسان ارائه نکرده باشد؟

اصلاً مگر می شود راهنمای استفاده از محصولی توسط خود محصول یا کارخانه و یا شخص دیگری نوشته شود؟ آیا شخص ثالثی می تواند بهتر از سازنده یک وسیله ، راهنمایی کند؟

مسلماً خیر! بهترین شخص برای راهنمایی شما در نحوه استفاده از یک محصول همان سازنده آن است.

 لذا بهترین راهنمای بشر برای کمال، قطعاً خداوند لاشریک است.

پس با توجه به اینکه بشر به یک ایدئولوژی کمال بخش نیاز مند است ، و برای تنظیم و تدوین ایدئولوژی صحیح ناتوان است ، باید این ایدئولوژی از طریق آفریننده خلقت تبیین شود.

و چه کسانی این را به انسان ها منتقل می کنند؟ پیامبران!

این پیامبران اند که باید بعد از بعثت پیام خداوند را به انسان ها منتقل نمایند.

ب) وحی چیست؟

وحی مراتب مختلفی دارد و استعمال آن در قرآن نشان می دهد که اختصاص به انسان ندارد و به تمام موجودات زنده وحی می شود؟!

مثلاً در آیه 68 سوره نحل می فرماید:

«و پروردگارت به زنبور عسل وحى (و الهام غريزى) كرد كه از بعضى كوه‌ها و درختان و از داربست هايى كه مردم مى‌سازند خانه‌هايى بساز.»

ولی عالی ترین درجه وحی همان است که به سلسله پیامبران می شود.

البته ماهیت وحی بر اساس نیازی است که نوع بشر به هدایتی الهی دارد که از طرفی بشر را به سوی مقصودی که ماوراء افق محسوسات و مادیات است و خواه ناخواه گذرگاه بشر خواهد بود راهنمایی کند و از طرف دیگر نیاز بشر را در زندگی اجتماعی که همواره نیازمند به قانونی است که تضمین الهی داشته باشد برآورد.

ج) امتیازات و اختصاصات پیامبران!

ما در این مطلب قصد بررسی دو ویژگی از اختصاصات پیامبران الهی را داریم: اعجاز و عصمت!

البته شهید مطهری در کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (وحی و نبوت) اختصاصات فراوانی از پیامبران را به تفصیل شرح داده که علاقه مندان می توانند جهت بهره برداری بیشتر به کتاب ایشان مراجعه نمایند.

اعجاز:

هر پيامبری كه از جانب خدا مبعوث می‏شود از قدرت و نيرويی خارق‏ العاده برخوردار است و با آن قدرت خارق العاده يك يا چند اثر مافوق‏ قدرت بشر ابراز می‏دارد كه نشان دهنده بهره مندی او از آن نيروی خارق‏ العاده الهی است و گواه راستين بودن دعوت او و آسمانی بودن سخن اوست.

قرآن كريم آثار خارق العاده ای را كه پيامبران به اذن خدا برای گواهی‏ بر صدق گفتار خود ارائه می‏كرده اند ، " آيت " يعنی نشانه و علامت‏ نبوت می‏خواند و متكلمين اسلامی از آن نظر كه اين علامتها عجز و ناتوانی‏ ساير افراد را آشكار می‏سازد " معجزه " می‏نامند.

پیامبران الهی معجزات فراوانی داشته اند که از آن جمله می توان به تبدیل عصای حضرت موسی به اژدها ، شفای کور مادر زاد توسط حضرت عیسی ، شتر حضرت صالح ، قرآن پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) و ... اشاره نمود.

البته بیشتر دوستان در این زمینه اطلاعات کافی دارند ولی ذکر این نکته خوب است که بدانیم معجزه به شرایط جامعه نیز بستگی داشته است. مثلاً با توجه به اینکه در زمان حضرت موسی سحر و جادو فراوان بوده است ، معجزات ایشان نیز اینطور بوده و یا در زمان حضرت عیسی علم طب محوریت داشته و لذا معجزات این پیامبر نیز حالت پزشکی داشته و ...

عصمت:

عصمت یعنی معصومیت از گناه و اشتباه.

قبل از ورود به بحث ذکر این نکته الزامیست که گناه نکردن و اشتباه نکردن پیامبران معلول نوع بینش و درجه یقین و ایمان آنهاست که در ادامه به اختصار توضیحی در این خصوص ارائه خواهد شد.

گناه نکردن: انسان بعنوان یک موجود مختار كارهای خويش را بر اساس منافع و مصالحی كه تشخيص می‏دهد ، انتخاب می‏كند و محال است كه انسان چيزی را كه بر حسب تشخيص او مفيد هيچ گونه فايده ای نيست و از طرف ديگر زيان‏ و ضرر دارد انتخاب كند ، مثلا انسان عاقل علاقمند به حيات ، دانسته خود را از كوه پرت نمی‏كند و يا زهر كشنده را نمی‏نوشد .

افراد از نظر ايمان و توجه به آثار گناهان متفاوت اند ، به هراندازه كه ايمانشان قوی تر و توجه شان به آثار گناهان شديدتر باشد ، اجتنابشان از گناه بيشتر و ارتكاب آن كمتر می‏شود اگر درجه ايمان در حد شهود و عيان برسد به حدی كه آدمی حالت خود را در حين ارتكاب گناه حالت‏ شخصی ببيند كه می‏خواهد خود را از كوه پرت كند و يا زهر كشنده ای را بنوشد ، در اينجا احتمال اختيار گناه به صفر می‏رسد ، يعنی هرگز به طرف گناه نمی‏رود چنين حالی را عصمت از گناه می‏ناميم.

برای عصمت از گناه ضرورتی به نیروی خارجی نیست ، ضمن این که اگر کسی بخاطر نیرویی جلوگیری کننده از گناه ، گناه نکند برای وی کمال محسوب نمی شود. مانند دزدی که در زندان دزدی نکند.

از این روست که عنوان می شود عصمت از گناه ناشی از کمال ایمان و شدت تقواست.

ضمن درخواست پوزش برای ملموس شدن بحث باید مثالی بیان کنم.

آیا تا کنون شخص عاقلی به خوردن و آشامیدن فاضلاب (ادرار و مدفوع) فکر کرده است؟؟!! مسلماً خیر!

چرا؟ زیرا انسان به نفس عمل آگاه است و ظاهر و باطن فعل را می بیند که نه تنها خیری برای وی ندارد بلکه بسیار متضرر هم خواهد شد. لذا زمانی که شخص به نفس گناه و نتایج آن آگاه باشد ، قطعاَ مرتکب گناه نخواهد شد.

اشتباه نکردن: اشتباه چیست؟ چگونه انسان اشتباه می کند؟ اشتباه از آنجا رخ می‏دهد كه انسان به وسيله يك حس درونی يا بيرونی با یک واقعيت ارتباط پيدا می‏كند و يك سری صورتهای ذهنی از آنها در ذهن خود تهيه‏ می‏كند و با قوه عقل خود انواع تصرفات در آنها می‏نمايد ، آنگاه در تطبيق صورتهای ذهنی به واقعيتهای‏ خارجی و در ترتيب آن ، گاه خطا و اشتباه رخ می‏دهد.

اما آنجا كه انسان مستقيما با واقعيتهای عينی به وسيله يك حس خاص مواجه است و ادراك واقعيت عين اتصال با واقعيت است نه صورتی ذهنی از اتصال با واقعيت ، بلکه ديگر خطا و اشتباه معنی ندارد.

مثلا اگر ما صد دانه تسبيح را در ظرفی بريزيم و باز صد دانه ديگر را ، و اين عمل را صد بار تكرار كنيم ، ممكن است ذهن ما اشتباه كند و خيال كند اين عمل نود و نه بار و يا صد ويك بار تكرار شده است ، اما محال است كه خود واقعيت اشتباه كند و با اينكه اگر عمل بالا صد بار تكرار شده است مجموع دانه ها كمتر يا بيشتر بشود.

انسانهايی كه از نظر آگاهيها در متن جريان واقعيت قرار می‏گيرند و با بن‏ هستی و ريشه وجود و جريانها متصل و يكی می‏شوند ، ديگر از هر گونه اشتباه‏ مصون و معصوم خواهند بود .

با توجه به مطالب فوق روشن شد که پیامبران و امامان همه ، معصوم از گناه و اشتباه اند و اگر به این نکته یقین داشته باشیم ، نگاهمان به احادیث ، رفتار و سنّت آن بزرگواران متحول خواهد شد.

 

                                                          إنشاء الله

                                                          یا حق

 

جهت تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) صلوات

أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحُمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

:: موضوعات مرتبط: مطالب حلقه، عقیدتی
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به نام خدا
سـلسلـه مــــوی دوست ، حــلقه دام بـــلاست
هرکه در این حلقه نیست فارغ از این ماجـراست
سلام
حلقه حرم یه حلقه دوستانست که در مورد موضوعات مختلف گفتگو می کنه.
ما رو از نظرات خودتون محروم نکنید. ایمیل ما رو هم که دارید؟ ندارید؟ حیف شد! اشکال نداره ، حالا خودم می گم شما ارتباط برقرار کنید:
halghe.haram@gmail.com

التماس دعا
عبدالله خداپناه
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب